Znak zabrania przekraczania prędkości określonej liczbą kilometrów na godzinę. Ograniczenie obowiązuje od miejsca ustawienia znaku do:
najbliższego skrzyżowania,
wprowadzenia innej dopuszczalnej prędkości znakiem B-33 lub B-43 "strefa ograniczonej prędkości",
początku strefy zamieszkania oznaczonej znakiem D-40,
początku lub końca obszaru zabudowanego, oznaczonych odpowiednio znakami D-42 i D-43,
znaku B-34 "koniec ograniczenia prędkości".
Pod znakiem mogą być umieszczone tabliczki T-23a – T-23j wskazujące rodzaj pojazdów, których obowiązuje ograniczenie prędkości.
Dopuszczalna prędkość większa niż 60 km/h na obszarze zabudowanym dotyczy samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem:
pojazdu przewożącego towary niebezpieczne,
pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia kierującego (dopuszczalna prędkość 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza obszarem zabudowanym),
pojazdu holującego pojazd silnikowy (dopuszczalna prędkość 30 km/h na obszarze zabudowanym i 60 km/h poza obszarem zabudowanym),
motocykla, którym przewozi się dziecko w wieku do lat 7 (dopuszczalna prędkość 40 km/h),
samochodu ciężarowego przewożącego osoby poza kabiną kierowcy.
Prędkość pojazdów ogranicza ze względu na wymagające tego warunki drogowe, gdy inne działania nie wpływają na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego. W przypadku braku lub uchylenia ograniczenia prędkości wyrażonej znakiem B-33, obowiązują dopuszczalne prędkości określone w ustawie – Prawo o ruchu drogowym.
Wielkość znaku należy wybrać z listy rozwijanej "WYMIAR LICA" na górze ☝️☝️☝️
Skrócone zasady doboru wielkości znaków w zależności od rodzaju drogi i usytuowania znaku:
Na tablicach kierujących i słupkach przeszkodowych
W terenie zabudowanym, gdy warunki nie pozwalają na zastosowanie znaków większych (lub zastosowanie znaków większych pogorszy widoczność pieszych w rejonie przejść dla pieszych)
Na wąskich uliczkach zabytkowych miast
Znaki MAŁE
Na drogach gminnych, wewnętrznych, w terenach zabudowanych
Jako drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych
Znaki ŚREDNIE
Na jedno-jezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich
Przy łącznicach dróg ekspresowych i autostrad
Na drogach powiatowych, z pominięciem tablic drogowskazowych
Znaki DUŻE
Przy jezdniach głównych na drogach ekspresowych
na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym
na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, przy dopuszczonej
prędkości powyżej 60km/h
Znaki WIELKIE
Przy jezdniach głównych na autostradach
Skrócone zasady doboru wielkości znaków w zależności od rodzaju drogi i usytuowania znaku w tabeli poniżej:
Grupa wielkości znaku
|
Przewidziana kategorie dróg i miejsca zastosowania
|
Znaki MINI
|
Na tablicach kierujących i słupkach przeszkodowych
W terenie zabudowanym, gdy warunki nie pozwalają na zastosowanie znaków większych (lub zastosowanie znaków większych pogorszy widoczność pieszych w rejonie przejść dla pieszych)
Na wąskich uliczkach zabytkowych miast
|
Znaki MAŁE
|
Na drogach gminnych, wewnętrznych, w terenach zabudowanych
Jako drogowskazy tablicowe na drogach powiatowych
|
Znaki ŚREDNIE
|
Na jedno-jezdniowych drogach krajowych i wojewódzkich
Przy łącznicach dróg ekspresowych i autostrad
Na drogach powiatowych, z pominięciem tablic drogowskazowych
|
Znaki DUŻE
|
Przy jezdniach głównych na drogach ekspresowych
na drogach dwujezdniowych poza obszarem zabudowanym
na drogach dwujezdniowych w obszarze zabudowanym, przy dopuszczonej
prędkości powyżej 60km/h
|
Znaki WIELKIE
|
Przy jezdniach głównych na autostradach
|
UWAGA! Zasady doboru wielkości oznakowania tymczasowego
W przypadku prowadzenia prac w pasie drogowym należy zastosować o jedną grupę wielkości większe znaki niż standardowo stosowane na danym odcinku drogi. Wyjątek stanowi autostrada gdzie odpowiednia grupa wielkości to znaki WIELKIE! W miejscach szczególnie niebezpiecznych zaleca się stosowanie folii pryzmatycznej oraz łączenie oznakowania z sygnalizacją tymczasową czy urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Regulacje prawne
Zalecamy szczegółowo zapoznać się z ROZPORZĄDZENIEM MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. z dnia 23 grudnia 2003 r.)