Słupek prowadzący U-1a to urządzenie bezpieczeństwa ruchu drogowego służące do optycznego prowadzenia ruchu drogowego, stosowane w celu poprawy bezpieczeństwa poprzez pomoc kierowcom w orientacji co do szerokości, lokalizacji skrajni i przebiegu samej drogi. Dzięki zastosowaniu na urządzeniach elementów odblaskowy, słupki pikietażowe są szczególnie przydatne w trudnych warunkach atmosferycznych oraz nocą. Zapewniając kierowcom funkcję wizualnego prowadzenia ruchu względem realnego przebiegu drogi.
Kluczowe cechy trapezowych słupków prowadzących U-1a:
- Certyfikat zgodności WE (CE): Według normy EN 12899-3-2007, gwarantujący zgodność z europejskimi standardami jakości.
- Elementy odblaskowe informujące o skrajni drogi: Umieszczone na czerwonym tle, białe lub czerwone elementy odblaskowe, równoległoboczne o szerokości 4 cm i wysokości 20 cm, zwiększające bezpieczeństwo i widoczność krawędzi jezdni nocą. Informują też o rozmieszczeniu skrajni. Odblask barwy czerwonej oznacza prawą skrajnię jezdni, barwy białej informuje natomiast o skrajni lewej.
- Wymiary: trapezowy słupek o wysokość 1495 mm, trapez 80-120 mm mm.
- Dodatkowe oznaczenia: Możliwość umieszczenia znaku U-1f z numerem drogi na hektometrze zerowym ma zastosowanie na drogach krajowych i wojewódzkich.
Na drogach wyposażonych w system łączności alarmowej zaleca się umieszczanie U-1d lub U-1e wskazujących kierunek do najbliższego telefonu alarmowego.
W jakim celu stosujemy U-1a?
- Poprawa bezpieczeństwa: Znacznie poprawiają widoczność skrajni w trudnych warunkach atmosferycznych i nocą.
- Widoczność krawędzi jezdni nocą: Białe elementy odblaskowe zapewniają doskonałą widoczność nawet przy słabym oświetleniu, co redukuje ryzyko wypadków.
- Zgodność z normami: Spełniają europejskie normy EN 12899-3-2007 potwierdzające wysokie standardy bezpieczeństwa i jakości.
- Dostarczają informacji dla służb ratunkowych: Możliwość dodania oznaczeń kilometrowych, hektometrowych, numeru dróg pomocnych dla służb ratunkowych w ustaleniu miejsca zdarzenia drogowego.
Zastosowanie:
- Drogi krajowe i wojewódzkie: Zalecane na całej długości tych dróg.
- Drogi powiatowe i gminne: Do stosowania na odcinkach z łukami poziomymi o promieniach mniejszych od 450 m. Dodatkowo zalecane na całej długości drogi.
- Inne lokalizacje: Nie zaleca się stosowania na odcinkach dróg z chodnikami przy krawędzi jezdni oraz na terenie miast.
Montaż i usytuowanie słupków U-1a
Umieszcza się po obu stronach jezdni w odległości 1,0 m od krawędzi jezdni, pasa awaryjnego postoju lub pobocza twardego. Dopuszcza się zmniejszenie tej odległości, jeżeli jest to konieczne ze względu na warunki lokalne, jednak nie mniej niż 0,5 m od krawędzi.
Powinny być umieszczane w jednej linii, równoległej do krawędzi jezdni, zapewniając niezmienność ich pionowego ustawienia.
Na odcinkach z barierami ochronnymi można stosować słupki U-1b, umieszczane bezpośrednio nad barierą.
Zasady umiejscowienia słupków
Słupki prowadzące U-1a rozmieszczenieMiejsce umieszczenia |
Maksymalna odległość między słupkami [m] |
---|
Odcinki proste i łuki o promieniach R > 1500 m |
100 |
Łuki o promieniach R [m] |
501–1500 |
50 |
301–500 |
33 |
201–300 |
20 |
151–200 |
15 |
< 150 |
0,1 R |
Słupki prowadzące U-1a (pikietażowe) to kluczowy element infrastruktury drogowej, zapewniający bezpieczeństwo i orientację kierowcom. Ich wszechstronność, odporność i zgodność z normami sprawiają, że są niezastąpione na wielu rodzajach dróg. Zapewnij bezpieczną jazdę i wybierz certyfikowane słupki.
Znaleźliśmy inne produkty, które mogą Cię zainteresować!